hét platform voor online multimediatrainingen

Waarom een goede audio interface belangrijk is

Waarom een goede audio interface belangrijk is

Door: Pieter van Groenewoud

Zodra je muziek wil gaan maken met je computer dan is een audio interface een belangrijke schakel. Het is in feite het hart van jouw studio. Waar je vroeger nog een grote mengtafel nodig had, gebeurt nu alles “in the box”. Een audio interface is een extern apparaat dat je via USB(C)/Thunderbolt aansluit en daardoor de interne geluidskaart van jouw computer vervangt.  Maar wat doet een audio interface nou precies? En waar moet je op letten bij aanschaf van een nieuwe audio interface? Ik ga het je allemaal uitleggen in deze blog.

De belangrijke schakel met jouw DAW


Natuurlijk kun je muziek maken met jouw DAW (dat staat voor Digital Audio Workstation) simpelweg met de ingebouwde geluidskaart van jouw computer. Als je (professioneel) opnames wilt gaan maken of je monitor speakers wilt gaan aansluiten dan zul je alleen snel merken dat je aansluitingen tekort komt. Ook zitten er een aantal belangrijke onderdelen in een audio interface die zorgen voor een betere geluidskwaliteit. Wat deze onderdelen zijn lees je hieronder. 

A/D D/A conversie

Een belangrijk onderdeel van een audio interface is de A/D D/A chip. Dat staat voor analoog naar digitaal converter en andersom de digitaal naar analoog converter. Deze chip zit in iedere audio interface ingebouwd omdat we tegenwoordig nou eenmaal werken in het digitale domein. Geluid moet dus altijd worden omgezet naar digits oftewel enen en nullen. 

Zodra je geluid gaat opnemen met bijvoorbeeld een microfoon dan wordt analoog geluid (geluidsgolven) omgezet naar digitaal geluid (eentjes en nulletjes). In feite wordt er tijdens een geluidsopname duizenden foto’s razendsnel achterelkaar van de geluidsgolven gemaakt. Doordat we 44.100 samples in een seconde opslaan als we digitaal opnemen hoor je dus in feite 44.100 geluidsfragmenten in een seconde achter elkaar. Dat zijn zoveel audiofragmenten en ze zitten zo dicht op elkaar dat ze als het ware aan elkaar vast worden gelijmd.  Dit proces van omzetten van analoog geluid naar digitaal en weer andersom, je wilt digitaal geluid namelijk ook weer omzetten naar geluidsgolven via je speakers, wordt gedaan door de A/D D/A converters. 

De kwaliteit van deze converters zijn in de meeste audio interfaces vele malen beter dan in een standaard geluidskaart van een computer. Dat betekent simpelweg dat geluid mooier en beter gedefinieerd wordt opgenomen en afgespeeld. De plaatsing van instrumenten klinken niet als een brij maar de plaatsing is duidelijk te horen als je luistert naar een goede mix via goede D/A converters. 

Onthoud overigens altijd dat je met alleen goede A/D en D/A converters er nog niet bent. De keten is namelijk zo zwak als de zwakste schakel. Dat betekent dat als je luistert via goede converters maar vervolgens slechte speakers aansluit, het alsnog waardeloos zal klinken. Hetzelfde geldt voor een opname. Als je een mooie audio interface hebt met goede converters maar vervolgens een opname maakt met een slechte microfoon, dan zal het alsnog slecht klinken. Garbage in = Garbage out!

Professionele aansluitingen

Een groot voordeel van een audio interface is dat er XLR aansluitingen opzitten. Dit type kabel wordt veel in de professionele audio wereld gebruikt en herken je altijd aan de drie pinnen. Het voordeel is dat deze kabels gebruikt kunnen worden over langere afstanden. Daarnaast is het signaal gebalanceerd, wat betekent dat er een controle signaal wordt meegestuurd. In de praktijk heb je hierdoor minder kans op storingen of brommen in het signaal. 

Een ander voordeel van XLR is de mogelijkheid om te werken met professionele microfoons die 48 volt voeding nodig hebben. De microfoon komt dan tot leven nadat je de 48 volts voeding hebt geactiveerd op jouw audio-interface. 

Naast een XLR aansluiting vind je vaak jack aansluitingen op een audio-interface. Dit is een type kabel die je zult herkennen als je wel eens een elektrische gitaar hebt aangesloten. Je kunt dus meteen een basgitaar of elektrische gitaar inpluggen en opnemen.

XLR aansluiting
Deze interface heeft zowel XLR als jack aansluitingen.

De pre-amps

Op het moment dat je microfoon opnames gaat maken van bijvoorbeeld je stem of een piano dan ga je de pre-amps gebruiken van een audio-interface. Deze microfoonversterkers zijn nodig om een zwak microfoonsignaal te versterken. Pre-amps bepalen ook de geluidskwaliteit en klankkleur bij een opname. Een goedkope audio interface zal minder transparante pre amps hebben en ook zal er meer ruis aan het signaal worden toegevoegd naarmate je de gain verhoogt. Heb je een goede pre-amp in jouw audio-interface dan zul je merken dat als je een zacht microfoonsignaal flink versterkt er amper ruis te horen is. De meeste pre amps in een audio-interface hebben een ‘clean’ klankkarakter. Je kunt het geluid daardoor achteraf met plugins altijd nog een andere klankkleur geven. Er zijn ook (losse) pre-amps van bijvoorbeeld SSL of Neve die een duidelijke klankkleur hebben. Gitarist John Mayer neemt bijvoorbeeld alles op via (dure) Neve pre-amps. Dit is mede bepalend voor zijn “sound”. Sommige merken hebben software die de klankkleur van zo’n pre amp kunnen emuleren. Dat kan bijvoorbeeld met Universal Audio Apollo. Tijdens het opnemen kun je dan kiezen om een Neve sausje over de opname te gooien. De emulaties van Universal Audio klinken opvallend goed en benaderen het origineel zeer goed. Het voordeel van Universal audio is dus dat je geen rack vol met pre-amps hoeft te hebben. Alles is ingebouwd en werkt via software. 

SSL 2+ everlearn
De SSL (Solid State Logic) staat bekend om zijn gekleurde pre-amps. Tegenwoordig zijn de pre-amps betaalbaar dan ooit. Ze zijn ingebouwd in de SSL 2+ audio interface.

Latency

Er is niets vervelender dan vertraging die je hoort op je koptelefoon tijdens het opnemen. Dat fenomeen noemen we latency. 

Zo’n vertraging gaat natuurlijk ten koste van je creativiteit. Timing is essentieel in de muziek. De vertraging komt vanwege de verwerking van de data. Je computer heeft tijd nodig om dit te verwerken en daardoor hoor je het simpelweg vertraagd op je koptelefoon. Deze vertraging kun je voorkomen door enerzijds een snelle (krachtige) computer te gebruiken en anderzijds een goede audio interface. Fabrikanten van audio interfaces adverteren meestal hoeveel ms vertraging ze hebben. Alles onder 4 ms is goed. Dat is echter mijn mening, onthoud dat dit altijd afhangt van de stijl muziek die je maakt. Als je drums inspeelt dan wil je eigenlijk 0 ms seconden vertraging. Als je een ballad inzingt dan horen de meeste zangers zo’n vertraging simpelweg niet en kun je dus voldoen met meer latency. 

Buffersize latency
Je kunt de hoeveelheid latency ook zien in de meeste muziekprogramma's. In dit voorbeeld zie je een latency van 3,8 ms bij een buffersite van 32.

Midi aansluiting

Wil jij een extern keyboard aansluiten en geluiden bespelen uit jouw muziekprogramma? Dan kan dat via Midi. Midi werkt via de traditionele aansluiting met de ronde plug of via een normale USB-A aansluiting. Midi is slechts een digitale aansturing Er gaat dus geen audio signaal door een Midi kabel. Er wordt dus alleen een seintje gegeven dat als er bijvoorbeeld een toets op het keyboard wordt ingedrukt de sample in jouw DAW afgespeeld moet worden. 

Gebruik jij Midi of ben je van plan om het te gebruiken? Kijk dan naar een interface die Midi heeft ingebouwd in de interface. Dit scheelt je namelijk een extra kastje namelijk een midi-interface. 

Waar moet je nou verder opletten bij aanschaf van een audio-interface?

De hamvraag is, hoeveel inputs wil je graag tegelijkertijd opnemen. Je kunt je voorstellen dat voor een simpele stemopname (voice-over) slechts één input voldoende is. Maar als je een compleet drumstel wilt opnemen met tien microfoons tegelijkertijd dan zul je daar bij aanschaf rekening mee moeten houden. 

Mijn filosofie dat je beter wat meer kunt betalen voor een goede audio interface met het minimaal aantal kanalen dat je nodig denkt te hebben, in plaats van een audio interface van een minder merk met heel veel inputs.

Het gekke is dat als je gaat opnemen met een minder goede audio-interface het in eerste instantie vaak nog best prima zal klinken. Mijn ervaring is echter dat als je gaat ‘stapelen’ en je gaat dus meerdere opnames tegelijkertijd afspelen dan zul je het verschil gaan horen met een goede audio interface. De top audio interfaces blijven dan overeind terwijl de opnames van de goedkopere interfaces minder gedefinieerd klinken. 

Gelukkig worden audio interfaces steeds beter. Dat komt vanwege de grote concurrentie. De grote merken die vroeger alleen in het allerhoogste segment zaten (zoals bijvoorbeeld SSL) beseffen nu ook dat de markt voor grote studio’s steeds kleiner wordt en de markt voor de kleine (thuis) studio’s steeds groter. Hierdoor wordt kwaliteit steeds betaalbaarder. 

Beluister het verschil

Het is raadzaam om audio interfaces daadwerkelijk te testen en beluisteren. Zonder een directe A/B vergelijking te doen klinken alle audio interfaces prima! Maar als je ze naast elkaar beluistert zul je wel degelijk verschil kunnen horen in conversie en de pre-amps zoals eerder besproken in mijn blog. Dus mijn advies is om naar de winkel te gaan en de audio-interface ook daadwerkelijk te beluisteren. 

Wat zijn mijn favoriete merken? De betere merken zijn: Apogee, RME, Motu, SSL en Universal Audio. Ook deze merken hebben goedkope instapmodellen die echt heel goed klinken en waarmee je zeer goede opnames kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan de SSL 2+ of de Motu M2. 

Wil je meer weten over de werking van een audio interface in combinatie met jouw favoriete muziekprogramma zoals Logic Pro X of Ableton Live bekijk dan ons cursusaanbod. 

Geef een reactie