fbpx

6 nieuwe functies voor een Final Cut Pro X update?

Final Cut Pro X is inmiddels een waanzinnig mooi en high-end videomontageprogramma. Het geeft je de vrijheid en vooral snelheid om nauwkeurig hoge kwaliteit video’s te monteren. Toch zie ik graag nog een aantal specifieke nieuwe functies in een eerstvolgende Final Cut Pro X update.

Bij de introductie van het programma in 2011 werd Final Cut Pro X maar lauwtjes ontvangen. Zo werd het Apple niet in dank afgenomen dat zij de op sporen gebaseerde montagemethoden van Final Cut Pro 7 volledig op de schop had genomen. De verborgen kracht van de magnetische tijdlijn was niet voor iedereen direct duidelijk. Hierdoor kreeg de software gekscherend de bijnaam iMovie Pro en hadden velen het al afgeschreven als professioneel alternatief voor software van concurrenten als Avid en Adobe. Tevens had Apple een flink aantal fundamentele en professionele functies weggelaten. Zo was er in eerste instantie bijvoorbeeld geen mogelijkheid voor multicam-editing, kon je projecten van Final Cut Pro 7 niet openen (inmiddels is daar software voor van een derde partij) en was er geen ondersteuning voor het importeren en exporteren van XML. Toch lukte het Apple langzaam maar zeker om mensen te overtuigen. Tevens bracht zij met elke update veel van de missende functies terug. Ook ik heb lang gewacht voordat ik de overstap maakte. Mede omdat ik in eerste instantie simpelweg de tijd niet kon vinden om de nieuwe workflow onder de knie te krijgen. Maar bij het eerste serieuze gebruik kwam ik erachter dat Apple gelijk had. Als je eenmaal de workflow door hebt wil je niet meer terug.

Met de recent uitgebrachte 10.4 update, krijgt Apple terecht weer veel aandacht van de professionele videowereld. Met de fantastische kleurcorrectiemogelijkheden, de introductie van Prores RAW, de ondersteuning van HDR en natuurlijk 360 graden video, is de concurrentiestrijd tussen de Big A’s (Apple, Avid en Adobe) weer volledig losgebarsten. Ondanks de mooie nieuwe update zijn er naar mijn mening toch nog functies die toegevoegd mogen worden in een toekomstige Final Cut Pro X update.

1. Een overzichtelijke Audiomixer

Het werken met Roles is sterk verbeterd in Final Cut Pro X. Je hebt nu een veel beter overzicht van de rollen die video- en audiosporen hebben in jouw Project. Maar met mijn achtergrond als geluidstechnicus, mis ik toch een overzichtelijke audiomixer met faders (schuiven) om de balans van spraak en muziek te kunnen bepalen. Elke subrole zou dan zijn eigen fader hebben. Voor de Roles, waar het geluid van de subroles samen komen, zou er een soort ‘buss-fader‘ kunnen zijn. De faders van de audiomixer zouden dan de kleuren van de verschillende Roles hebben. Ook het plaatsen van plugins zoals toonregeling, compressie en limiting, zou dan in de audiomixer direct op een Role of SubRole fader moeten kunnen. Gewoon exact zoals het in Logic Pro X werkt.

Roles in Final Cut Pro X | everlearn
Roles zijn sterk verbeterd in Final Cut Pro X. Toch mis ik een audiomixer.

2. Een pen tool voor het tekenen van vormen

Zeer regelmatig heb ik in Final Cut Pro X vormen nodig als achtergrond van bijvoorbeeld tekst. Hiervoor moet ik dan meestal naar een andere applicatie zoals Illustrator. Natuurlijk heeft Apple de Shapes Generator, maar probeer daarin maar eens een rechthoek met afgeronde hoeken te maken op de exact door jou gewenste afmeting. Het is frustrerend lastig en tijdrovend om deze op de juiste grootte te schalen. Bovendien schaal je ook de afronding van de hoeken mee en dat is nou net niet de bedoeling.

Er is weliswaar een workaround. Zo kun je een Solid Generator pakken en daar een Draw Mask effect op plaatsen. In het Draw Mask effect zit een pencil tool waarmee je een masker kunt tekenen in elke vorm. Het is echter allemaal zo omslachtig. Als je achteraf toch een kleurverloop in je vorm (masker) wilt hebben is dat enorm lastig. Je moet dan de Solid Generator vervangen door een Gradient Generator. Laat staan als je een kader met een andere kleur aan je vorm wilt geven. Het effect Simple Border werkt niet, want het houdt geen rekening met het masker. Het zou daarom veel mooier zijn wanneer Apple een klein menu onderin de Viewer zou plaatsen met een drietal functies. Het tekenen van rechthoeken, cirkels en een pencil tool voor vrije vormen. Geef in de Inspector de mogelijkheid om kleuren en kleurverlopen van de vulling en het kader te veranderen en ik ben tevreden. Nu we het toch hebben over vectortekeningen. Ook een directe mogelijkheid om bestanden van Adobe Illustrator te kunnen importeren zou heel fijn zijn. Nu moeten deze eerst worden omgezet naar pdf voordat je ze kunt importeren.

6 Functies die ik mis in Final Cut Pro X | Pen tool voor shapes | everlearn
Een workaround voor het tekenen van vrij vormen is een Solid Generator met een Draw Mask effect. Liever zie ik een pen tool onderin de Viewer waar ik direct rechthoeken, ovalen en vrije vormen mee kan teken.

3. Tijd voor volwaardige tracking in een Final Cut Pro X update

De nieuwe kleurcorrectiemogelijkheden in Final Cut Pro 10.4 zijn fantastisch. En ook het aanpassen van specifieke kleuren in een shot werkt goed met behulp van het pipetje in de Hue/Saturation Curves. Wanneer echter de geselecteerde kleur op meerdere plekken aanwezig is in je beeld en je wilt er maar een veranderen, dan wordt het al lastiger. Zeker wanneer het object met de aan te passen kleur in beeld beweegt. Je hebt bijvoorbeeld twee personen in beeld. Beiden hebben een blauw t-shirt aan en je wilt er een veranderen van kleur. Wanneer die persoon druk beweegt kun je wel een masker maken om de kleur te veranderen, maar dit masker volgt de persoon niet. Het traceren (tracking) van de beweging in combinatie met een masker zou dan de oplossing bieden. Tracking in Final Cut Pro X volgt dan de te veranderen pixels en maakt hiermee een animatiepad voor het masker. Dit zorgt ervoor dat de kleurcorrectie in het masker altijd op de juiste plek blijft.
Een volwaardige Mocha 3D tracking in Final Cut Pro X zou fantastisch zijn. Mocha maakt een van de beste algoritmes voor pixel-tracking. Er zit echter ook al een goed werkende tracking-functie in Motion. Door het programmeren van enkele apps en het ontwikkelen van vele websites, weet ik hoe complex goede software development is. Zeker op het niveau van grote applicaties en besturingssystemen. Kijk maar eens naar deze infographic over het aantal regels code in bekende applicaties. Mits software goed ontworpen wordt – en dat doen de ontzettend slimme programmeurs bij Apple uiteraard – moet het mogelijk zijn om de tracking-functie uit Motion te halen en in Final Cut Pro X te plaatsen.

6 Functies die ik mis in Final Cut pro X | Tracking in Motion | everlearn
Tracking, zoals in Motion, zou fantastisch toegepast kunnen worden voor bijvoorbeeld kleurcorrectie in Final Cut Pro X.

4. Clip onafhankelijk markers in de tijdlijn

Nummer 4 van de functies die ik mis in Final Cut Pro X, is een zeer eenvoudige functie die het leven van een video-editor een stuk makkelijker zou maken. Markers in de tijdlijn. Op dit moment kun je markers alleen koppelen aan een clip. Wil je echter stukken van specifieke lengtes monteren, dan zijn markeringen in de tijdlijn erg makkelijk. Markers op clips verplaatsen namelijk regelmatig tijdens de montage. Ook het direct kunnen springen naar een specifieke marker in de tijdlijn met behulp van een sneltoets zou top fijn zijn. En het zou helemaal fantastisch zijn wanneer dit zou werken over meerdere projecten. Dus dat je naar een marker in een andere tijdlijn (Project) zou kunnen springen met een sneltoets. Het komt namelijk zeer vaak voor dat ik bij het monteren moet schakelen tussen tijdlijnen. Deze werking van sneltoetsen voor markers zou mijn workflow dan drastisch versnellen.

Tijdlijnmarkers zitten wel al in Motion. Met de shift-toets klikken op de meetlat in de tijdlijn van Motion, geeft je groene tijdlijn markers. Als Apple deze in Final Cut Pro X wil introduceren zou het wel wat ruimte voor markers moeten maken. Sinds 10.4.1 hebben we namelijk Captions (ondertiteling) in de meetlat van de tijdlijn gekregen. Deze misbruik ik dan ook al regelmatig als markers. Dit is natuurlijk lastig als je de Captions ook daadwerkelijk nodig hebt voor ondertiteling in je video.

5. Overzicht van missende media en effecten

Een venster met een overzicht van alle media die missen in je Project of Library. Dat is een saaie maar niet te missen functie, die het leven van de Final Cut Pro video-editor een stuk makkelijker zou maken. Nu zie je vaak een rood beeld met een geel uitroepteken op een clip, terwijl het bronbestand van de clip gewoon aanwezig is. Je moet dan de clip selecteren en in de Inspector controleren welk effect er mist. Een venster met een overzicht van alle missende media én effecten zou dit oplossen. Zeker als je met dit venster ook direct nieuwe media zou kunnen toekennen of met een klik naar het missende effect zou kunnen springen.

6. Echte crossfades op audioclips

Wanneer je een overgang op een knip in een videoclip plaatst, zal deze zowel het beeld als de audio van de clips in elkaar over laten gaan. Heb je geen overgang of wil je afzonderlijke controle over de overgang van de audio, dan krijg je deze met een dubbelklik op de audio van beide clips of met behulp van de Expand audio functie onder de rechtermuisknop. De audio van de aangrenzende clips komt dan als aparte sporen tevoorschijn onder de videoclip. Hier kun je vervolgens een overlapping maken tussen beide audiodelen van de clips en deze voorzien van een fade-in en een fade-out. Dit werkt op zich prima, maar het is nogal tijdrovend. Zeker wanneer je in een montage van een uur of meer alle knippen in audio van crossfades wilt voorzien om tikjes in het geluid te voorkomen.

Zes functies die ik mis in Final Cut Pro X | échte audio crossfades | everlearn
Minimaal audio crossfades als overgangen met een soort precision editor zou al mooi zijn om te hebben in Final Cut Pro X. Nog beter zou het zijn om de crossfade functionaliteit uit Logic Pro X te hebben.

Liever zie ik een functie waarmee je op dezelfde manier als bij een overgang op video, een overgang (crossfade) op de knip van audiodelen kunt plaatsen. Wil je dan toch meer controle, dan zou je net zoals bij een videoclip kunnen dubbelklikken op de audio-overgang (crossfade) om de Precision Editor voor audio te openen. Hier kun je dan weer de vorm en timing van de fade-out en fade-in aanpassen. Uiteraard zie ik dit op dezelfde manier werken op connected audioclips. Met een sneltoets voor het plaatsen van deze crossfades, kun je dan in een klap al je knippen in audioclips voorzien van een crossfade.

Deze werkwijze ligt in het verlengde van de manier waarop Final Cut Pro X overgangen op videoclips plaatst. Nog veel liever zie ik de fades-functie van Logic Pro X in Final Cut Pro X verwerkt. Maar da’s wellicht een wens te veel.

Dit zijn op dit moment de functies die ik mis in Final Cut Pro X die in mijn ogen zullen zorgen voor een verbeterde workflow. Ik heb er nog wel meer, maar deze zie ik graag als eerste toegevoegd. Ben je het eens met deze verbeteringen? Of zie jij Apple liever eerst andere functies toevoegen? Misschien heb je voor sommige van mijn punten wel al slimme workarounds. Welke functies mis jij in Final Cut Pro X? Deel het met ons hieronder.

Wil je meer leren?

Kijk dan ook eens naar deze interessante cursus.

Videomontage met Final Cut Pro

Wil je meer leren?

Kijk dan ook eens naar deze interessante cursus.

Videomontage met Final Cut Pro